Choose language

Uratarina - Linda Rintala

“Mahdollisuus kehittyä on minulle tärkeä polttoaine”

Asiakaspalvelutiimin Quality Coach Linda Rintala on tehnyt Amililla uraa jo useamman vuoden ja kerryttänyt sinä aikana runsaasti osaamista. Mikä on vienyt häntä uralla eteenpäin, ja mikä on saanut hänet pysymään samassa yrityksessä?

uratarina-linda-rintala-3

Linda aloitti työelämässä ensin kaupan alalla muodin ja visuaalisen suunnittelun parissa, mutta halu kehittyä vei pian eteenpäin Amilille, jossa Linda on työskennellyt vuodesta 2019 lähtien.

”Aloitin alkuvuodesta asiakasneuvojana asiakaspalvelussa, ja jo syksyllä minut otettiin mukaan myös perehdytystiimiin. Siitä siirryin myöhemmin käsittelemään toimeksiantajien yhteydenottoja, minkä jälkeen pääsin asiakasvastaavaksi. Loppuvuodesta 2020 puolestaan luotiin uusi Quality Coach -rooli ja siinä pestissä olen edelleen.”

Rintala auttaa edelleen asiakaspalvelutiimiä päivittäisissä asioissa ja teknisissä ongelmissa ja hänellä on myös koulutusvastuu. 

”Minulle on tärkeää, että saan työskennellä ihmisten kanssa ja olla auttamassa päivittäisissä asiakaspalvelutilanteissa. Koen, että se on myös isoin vahvuuteni. Samalla se, että voi kehittyä, on ollut minulle keskeinen polttoaine työssä”, Rintala sanoo.

Siirtymä kaupan alalta toimistotyöhön tuntui Rintalan mukaan alussa varsin haastavalta. 

”Oli alkuun aika jännittävää, kun ei enää palvellutkaan kasvotusten, vaan sähköpostin kautta. Se alkoi kuitenkin tuntua pian aika virkistävältä. Samoin se, että sai tehdä itsenäisesti työtä tietokoneen välityksellä. Päivääkään en ole katunut.”

”Tiedän, ettei minun tarvitse jäädä jumittamaan yhteen rooliin, vaan jos haluan kehittyä, se otetaan tosissaan huomioon."

uratarina-linda-rintala-2

Turha märehtiminen ei arjessa auta 

 

Uran suurimmat haasteet ovat Rintalan mukaan liittyneet ennen kaikkea oman elämän ja työn yhteensovittamiseen.

”Kun tein tradenomin opintoja, olin samalla kokopäiväisesti töissä 3,5 vuotta. Se oli haastava elämänjakso ja siinä oma vapaa-aika jäi nollille. Minua kuitenkin tuettiin työpaikalla opinnoissa valtavasti ja jos johonkin on tarvinnut enemmän aikaa, se on aina saatu järjestymään.” 

Pientä totuttelemista vaati myös vanhempainvapaalta paluu, sillä monet asiat yrityksen sisällä olivat sinä aikana muuttuneet.

”Oli haastavaa päästä takaisin työmoodiin ja lähteä rakentamaan oman tiimin luottamusta”, Rintala pohtii. ”Meillä on kuitenkin sellainen kulttuuri, että kaikkeen saa helposti apua ja koulutusta. En ole ikinä jäänyt minkään työasian kanssa yksin. Olen persoonaltani myös sellainen, että turhan märehtimisen sijaan otan itse asioista aktiivisesti selvää.”

Rintala kertoo oppineensa paljon itse kokeilemalla ja tekemällä. Siihen hän tsemppaa myös muita. 

”Yritän korostaa sitä omankin tiimin sisällä, että aina ei tarvita monen tunnin koulutusta tai diaesityksiä – kunhan menee ja tekee. Virheitä saa tulla ja ne saa aina korjattua. Itse oppimisen halu on vienyt minua urallani paljon eteenpäin.”

 

Omia siipiään pitää saada kokeilla 

 

”Tällä hetkellä tavoitteeni on kasvaa nykyisessä roolissani Quality Coachina, koska se on aika uusi toimenkuva ja sitä pääsee myös itse kehittämään. En ajattele, että olisin ikinä valmis, enkä halua jäädä jälkeen. Tässä työssä voi onneksi oppia jotain uutta joka päivä”, Rintala sanoo.

Amililla hänet ovat pitäneet tyytyväisenä sekä mukavat työkaverit että kehittymismahdollisuudet.

”Tiedän, ettei minun tarvitse jäädä jumittamaan yhteen rooliin, vaan jos haluan kehittyä, se otetaan tosissaan huomioon. Meillä on matala hierarkia, aina saa mennä kysymään ja ovet ovat avoimena.”

Rintala kannustaa muitakin työnantajia tarjoamaan työntekijöille aidosti uusia mahdollisuuksia.

”On hyvä muistaa, että aina ei tarvitse käydä koko kierrosta läpi rekryistä ja haastatteluista alkaen. Pitää myös tukea mahdollisuuksia edetä yrityksen sisällä. Se onnistuu pieninkin toimenpitein, kuten vaikkapa siirtymällä ensin uuteen rooliin pienimuotoisesti, oman tehtävän ohella. Niin pääsee mukaan ja voi kokeilla siipiään”, Rintala rohkaisee.