Maksumuistutus – tietopankki ja usein kysytyt kysymykset
Kokosimme maksumuistutuksiin liittyvät usein kysytyt kysymykset tietopankin muotoon. Tutustu kysymyksiin ja vastauksiin tai jätä oma kysymyksesi lomakkeen kautta.
Usein kysytyt kysymykset
Velkojan tai velkojan asiamiehenä toimivan tahon toimittama kirjallinen ilmoitus siitä, ettei laskua ole maksettu eräpäivään mennessä. Maksumuistutuksesta voidaan myös käyttää termejä maksuhuomautus tai maksukehotus.
Maksumuistutuksen kulu on kuluttaja-asiakkaille 5 € ja yritysasiakkaille 12 €. Kulut määräytyvät perintälain mukaan.
Maksumuistutuksen saaminen ei aiheuta maksuhäiriömerkintää. Maksuhäiriömerkintä voi aiheutua tratan protestoinnista (yritysasiakkaat) ja oikeudellisessa perinnässä käräjäoikeuden antamasta yksipuolisesta tuomiosta.
Lähettämässä maksumuistutusta?
Jos asiakkaasi on kuluttaja, sinulla on kaksi erilaista toimintamallia.
- Jos haluat lisätä muistutukseen 5 euron muistutuskulun, laskussasi tulee olla 14 päivän maksuehto. Lisäksi sinun tulee odottaa 14 päivää laskun erääntymisen ennen kuin lähetät sellaisen maksumuistutuksen, jossa on mukana muistutuskulu.
- Jos et halua käyttää muistutuskulua kirjeessä, voit periaatteessa muistuttaa myös nopeammassa rytmissä. Muista kuitenkin, että asiakkaallesi jää riittävästi aikaa hoitaa maksuasia kuntoon.
Jos asiakkaasi on yritys, muistutuskirjeen saa lähettää pian laskun erääntymisen jälkeen. Me suosittelemme maksumuistutuksen lähettämistä, kun eräpäivästä on kulunut esimerkiksi seitsemän päivää. Tällöin voi olla varma siitä, että laskua ei ole maksettu eräpäivänä.
Maksumuistutuksessa tulisi olla ainakin seuraavat asiat:
- Velkojan nimi ja osoite
- Velkojan muut yhteystiedot mahdollista yhteydenottoa varten
- Asiakkaan nimi ja osoite
- Saatavan peruste
- Eriteltynä saatavan pääoma, viivästyskorko sekä mahdolliset muistutuskulut
- Vaadittu kokonaissumma
- Kenelle, miten ja milloin saatava maksetaan
- Velkojan tilinumero
Velkojalla on oikeus vaatia viivästyskorkoa, jos asiakas ei maksa laskua eräpäivään mennessä. Kuluttajalta perittävän viivästyskoron maksimisuuruus on määrätty laissa. Yritykset voivat puolestaan sopia niin sanottua laillista viivästyskorkoa suuremman viivästyskoron käytöstä keskenään.
Laskutusohjelmat laskevat ja lisäävät viivästyskoron automaattisesti maksumuistutukselle, mutta voit käyttää lainmukaisen viivästyskoron laskemiseen myös viivästyskorkolaskuria. Lue lisää viivästyskorosta täällä.
Jos asiakas ei maksa laskua maksumuistutuksen lähettämisestä huolimatta, voidaan asiakkaalle lähettää maksuvaatimus. Kuluttajaperinnässä maksuvaatimusta ei saa lähettää ennen kuin asiakasta on saatavan erääntymisen jälkeen muistutettu saatavasta. Lisätietoa perinnästä löydät täältä.
Oletko saanut maksumuistutuksen?
Tarkista oletko maksanut muistutusta koskevan alkuperäisen laskun.
- Jos olet maksanut laskun saamasi maksumuistutuksen päiväyksen jälkeen, pyydämme maksamaan vielä aiheutuneen koron sekä kulun muistutuksella olevin maksutiedoin.
- Jos et ole maksanut laskua, maksa avoin saatava saamasi maksumuistutuksen tiedoin.
Maksumuistutuksen saaminen ei aiheuta maksuhäiriömerkintää. Maksuhäiriömerkintä voi aiheutua tratan protestoinnista (yritysasiakkaat) ja oikeudellisessa perinnässä käräjäoikeuden antamasta yksipuolisesta tuomiosta.