Choose language

Asiakastarina – Tonava Group

Netvisor Premium -tilitoimisto Tonava tarjoaa tilitoimisto- sekä asiantuntijapalveluita asiakkailleen, joista suuri osa on kasvuyhtiöitä. Kun asiakasmäärä ja laskuvolyymit alkoivat kasvaa, haluttiin saatavienhallintaan liittyviä toimintoja tehostaa. Miten Reskontravahdin käyttöönotto sujui ja mitä asiakaskokemukselle tapahtui sen jälkeen?

tonava-group

Asiakastarina

Tonava vapautti aikaa liiketoiminnan kasvattamiseen – tehokkaampaa palvelua ja parempaa asiakaspitoa

Kun yritys kasvaa, tarvitsee se uusien työntekijöiden lisäksi myös kokonaisvaltaisempia taloushallinnon palveluita.

Moni yritys huomaa, että kirjanpitäjän lisäksi apuun voi kaivata esimerkiksi ulkoistettua controlleria sekä raportoinnin ja järjestelmien kehittäjää. Onnistunut rahoituskierros vaatii oman asiantuntijansa, ja oikeassa paikassa käytetty lakiasiantuntija voi säästää pitkän pennin.

Asiakkaalle on helppoa, kun kaikki palvelut saa saman katon alta, ja perustiedot ovat jo hallussa. Ratkaisu voi löytyä tutusta tilitoimistosta, jossa yrityksen oma kirjanpitäjä osaa yhdessä eri asiantuntijoiden kanssa auttaa yritystä parhaalla mahdollisella tavalla.

Yksi tällainen tilitoimisto on Visma Netvisorin Premium-kumppaneihin kuuluva Tonava. Nopeasti kasvava, valtakunnallisia palveluita tarjoava Tonava on ollut alusta asti täysin sähköinen tilitoimisto, ja tilitoimistopalveluiden lisäksi se tarjoaa asiantuntijapalveluita.

Automaatio vähentää manuaalista työtä ja nopeuttaa rahankiertoa

Monet Tonavan asiakkaista ovat kasvuyhtiöitä. Koska kasvu sitoo käyttöpääomia, on niiden tehokas hallinta kasvuyhtiöille erityisen tärkeää. Lisärahoituksen hankinta on aina kallista, joten saatavien tehokas hallinta säästää rahoituskuluissa.

Tonava siirtyi käyttämään Amilin saatavienhallintaa, Reskontravahtia, siinä vaiheessa, kun asiakasmäärä sekä laskuvolyymit alkoivat kasvaa ja toimintoja haluttiin tehostaa.

 ”Olimme Amiliin yhteydessä ja Reskontravahdin käyttöönotto Netvisoriin otti ehkä noin 5–10 minuuttia. Kävimme maksupolitiikan yhdessä läpi, eikä sen jälkeen ole oikeastaan tarvinnut muuta miettiä”, kertoo Tonavalla myynnistä vastaava Pasi Rissanen.

”Ulkoistettu saatavienhallinta on säästänyt aikaa ja tuonut selkeyttä asiakkaalle päin. Asiakaskokemus on parantunut, koska voimme palvella entistä kokonaisvaltaisemmin ja eteenpäin katsoen. Tilitoimistolle se on lisäksi erottuvuustekijä jo myyntitilanteessa, sillä se tarkoittaa tehokkaampaa palvelua ja parempaa asiakaspitoa.”

Samanlaisen havainnon vahvisti myös Amilin hiljattain tekemä Saatavienhallinta 2022 -tutkimus, jonka mukaan suuri osa yrityksistä koki asiakaskokemuksen parantuneen automatisoinnin myötä. Moni tutkimukseen vastannut totesi automatisoinnin vähentäneen lisäksi manuaalista työtä (44 %) sekä nopeuttaneen rahankiertoa (18 %).

“Helpottaa tilitoimiston tekemistä huomattavasti”

Rissanen uskoo, että palvelulle on tarvetta muissakin tilitoimistoissa ja hän onkin sitä jo muutamille suositellut.

”Vakiomyöhästelijöitähän on aina. Lisäksi Reskontravahti on hyvin yksinkertainen käyttää. Siihen voi itse säätää, missä vaiheessa muistutukset menevät tai jos vaikka halutaan muuttaa laskun eräpäivää. Palvelussa ei myöskään ole mitään kiinteitä kuukausimaksuja, vaan ainoastaan maksumuistutuskulut”, Rissanen toteaa.

Erityisen suurta hyötyä saatavienhallinnan ulkoistamisesta ja digitalisoimisesta on Rissasen mukaan asiakkaille, jotka laskuttavat kuukausittain paljon.

”Parhaiten tämä soveltuu niille, joilta lähtee paljon laskuja, mutta kyllä se sopii kaikille muillekin. Ei se ainakaan ota keltään yrittäjältä mitään pois. Siinä vaiheessa, kun alkaa tulla maksuviiveitä ja siihen on jo etukäteen mietitty prosessi valmiina, se helpottaa tekemistä huomattavasti.”

Amilin Reskontravahtia on Rissasen mukaan helppoa kokeilla. Aikaa säästyy, kun ei tarvitse soitella laskujen perään. Näin tilitoimisto voi keskittyä olemassa olevien asiakkaiden tarpeiden lisäksi myös uusasiakashankintaan ja liiketoiminnan kasvattamiseen.

Kiinnostuitko?

Kokosimme yhteen kiinnostavia sisältöjä ja lisätietoa tilitoimistopalveluiden ominaisuuksista. Tutustu sisältöihin

Kiinnostuitko kokeilemaan automatisoitua maksuvalvontaa? Ota meihin yhteyttä, niin katsotaan, mikä palvelumalli sopii tilitoimistollenne parhaiten.