Choose language

Asiakastarina – Toyota Material Handling Finland Oy

Toyota Material Handling Finland Oy:n perintä kaipasi tehostamista: “Meillä oli vanhat työkalut, jotka vaativat paljon manuaalista työtä ja koko prosessi oli erittäin työläs”, yrityksen talousjohtaja Saarinen kuvailee yrityksen tilannetta ennen perintäpalvelua. “Oikeastaan haluttiin nykyaikaistaa perinnän hoitamista”, hän jatkaa.

toyota-material-handling

Asiakastarina

Toyota Material Handling Finland Oy:n perintä kaipasi tehostamista

Toyota Material Handling Finland Oy on osa Toyota Industries Corporation -konsernia ja valmistaa sisälogistiikkaratkaisuja. Yrityksen liikevaihto Suomessa on noin 50 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 140 työntekijää.

Toyota Material Handling Finland Oy:n perintä kaipasi tehostamista: “Meillä oli vanhat työkalut, jotka vaativat paljon manuaalista työtä ja koko prosessi oli erittäin työläs”, yrityksen talousjohtaja Saarinen kuvailee yrityksen tilannetta ennen perintäpalvelua. “Oikeastaan haluttiin nykyaikaistaa perinnän hoitamista”, hän jatkaa.

Toyotalla oli aiemmin käytössään moniportainen muistutuskäytäntö, joka ei tukenut saatavien kotiutumista. Suoraviivaisempi käytäntö todettiin yrityksen kannalta paremmaksi yhdessä Visman kanssa. Saarinen muistelee tilannetta seuraavasti: “Visman kanssa tästä keskusteltiin ja he selittivät, että tällainen moniportainen muistutusmalli ei lisää todennäköisyyttä saatavien kotiutumiselle, ja että suoraviivaisempi toimintamalli on parempi.”

Visma oli auttanut Toyotan Norjan toimipistettä perintäasioissa ja sieltä saatu hyvä palaute vakuutti myös Suomen toimipisteen hankinnan kannattavuudesta: “Meidän Norjan myyntiyhtiö oli pilotoinut tämän toimintamallin, jossa meidän järjestelmä keskustelee Visman järjestelmän kanssa. Se oli toimiva järjestelmä ja erittäin helppo hoitaa. Saimme sieltä hyvää palautetta palvelun toimivuudesta”, Saarinen kuvailee. Hänen mukaansa perinnän ulkoistaminen ei aiheuttanut ongelmia myöskään Toyotan asiakkaiden keskuudessa: “Kyllä minä uskon, että perinnän ulkoistaminen on nykypäivää, ja eiköhän suurin osa asiakkaistakin tämän ymmärrä. Se ei ole sitä perus liiketoimintaa, mitä firmat haluavat tehdä”, Saarinen jatkaa.

Toyotalla on oltu tyytyväisiä Visman ammattitaitoon ja yhteistyö on toiminut tehokkaasti. “Kyllä sen huomaa, että he ovat tämän alan ammattilaisia. Me olemme saaneet hyvää näkemystä näiden asioiden hoitamiseen”, Saarinen toteaa. Yhteistyö on ollut Saarisen mukaan sujuvaa ja myös tuloksia on kertynyt: “Kyllä tämä on vapauttanut aikaa meidän ydinliiketoiminnan hoitoon taloushallinnossa ja myös erääntyneiden saatavien määrä on pienentynyt.”

Nyt kun yhteistyö ja perintäprosessi on saatu Toyotalla vakiintumaan, siirretään keskittymistä entistä enemmän tulosten kehittämiseen ja tavoitteiden asettamiseen. “Yksi meidän periaatteistamme Toyotalla on jatkuva parantaminen. Tässä yhteistyössä on tehty myös jatkuvaa parantamista projektin käynnistämisen jälkeen, ja se on ollut mukava nähdä”, Saarinen kertoo.

“Suosittelisin Vismaa mielelläni”, Saarinen toteaa.

Kiinnostuitko?

Kiinnostuitko kokeilemaan automatisoitua maksuvalvontaa? Ota meihin yhteyttä, niin katsotaan, mikä palvelumalli sopii yrityksellenne parhaiten.