Kun perinnän epäsäännöllisyys alkoi hankaloittaa arkea, taksiliikenteen konkari Taxidata lähti etsimään ammattimaista ratkaisua. Kumppaniksi valikoitui Visma Amili, jonka avulla perintä on nyt sujuvaa, tehokasta ja ennen kaikkea järjestelmällistä.

Taxidata laittoi saatavienhallinnan oikealle kaistalle ja sai vauhtia rahankiertoon
Taxidata on Varsinais-Suomen suurin taksien tilausvälityskeskus, jonka kautta kulkee vuosittain yli miljoona tilausta. Yhtiö työllistää noin 35 alan asiantuntijaa, ja sen välityksessä toimii yli 700 autoa. Asiakaskuntaan kuuluu kuluttajia, yrityksiä, julkisyhteisöjä sekä välityksessä olevia autoilijoita, joista suurin osa on samalla myös yhtiön omistajia.
Ennen Amilin palvelua perintä oli Taxidatalla epäsäännöllistä ja työlästä. Se vei aikaa, jota arjen keskellä ei ollut liikaa. Tilanne oli sekä yhtiölle että sen omistajille hankala, ja tähän haluttiin muutos. Ulkoistamalla perintä pyrittiin helpottamaan yhtiön ja autoilijoiden välistä yhteistyötä.
“Ei ole ollut optimaalinen tilanne, kun yhtiötä omistavilta perittiin saatavia, etenkään kun toimintamallimme on osuuskuntamainen”, kertoo Taxidatan toimitusjohtaja Kari Hietarinta.
“Yhteistyön sujuvoittamisen lisäksi tarvitsimme perintään tehokkuutta ja säännöllisyyttä. Tavoitteenamme oli nopeuttaa rahankiertoa”, jatkaa toimistopäällikkö Eeva Saarinen.
Talouden pyörät pyörimään Reskontravahdin avulla
Ratkaisuksi löytyi Visma Amilin saatavienhallinnan palvelu Reskontravahti, johon sisältyy automatisoitu maksuvalvonta, maksumuistutukset ja perintä. Palvelu otettiin vaivattomasti käyttöön Taxidatan taloushallinnon järjestelmä Netvisorista.
“Amilin palvelun käyttöönotto oli helppoa ja alkuun päästiin todella nopeasti. Ainoaksi tehtäväksemme jäi opetetun tiedon muistaminen”, nauraa Saarinen.
Taxidatan asiantuntijat saivat tarvittavan koulutuksen Reskontravahdin käyttöön, ja yhdessä sovittiin asiakaskohtaiset käytännöt. Saarisen mukaan yhteistyö Amilin kanssa on ollut mutkatonta alusta asti. Kynnys ottaa yhteyttä on matala ja apua saa aina tarvittaessa.
Vähemmän vaivaa, parempi rahankierto
Amilin palvelun myötä rahankierto on selvästi nopeutunut. Säästetty aika ei Saarisen mukaan ole kuitenkaan ollut kaikkein tärkein hyöty, vaan suurimman eron ovat tehneet järjestelmällisyys ja tehokkuus.
Kun asiat hoituvat ajallaan, myös yhteistyö autoilijoiden kanssa sujuu paremmin. Vaikka taloudelliset toimenpiteet herättävät joskus vastareaktioita, suurin osa asiakkaista on suhtautunut muutoksiin ymmärtäväisesti.
Saarinen ja Hietarinta kuvailevat yhteistyötä Amilin kanssa erittäin onnistuneeksi. Palvelu on toiminut juuri niin kuin toivottiin. “Suosittelemme Visma Amilia saatavienhallinnan kumppaniksi, koska heidän kauttaan perintä toimii säännöllisesti ja tehokkaasti”, Hietarinta kiteyttää.
Kiinnostuitko?
Kiinnostuitko kokeilemaan automatisoitua maksuvalvontaa? Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin katsotaan, mikä palvelumalli sopii yrityksellenne parhaiten.