Choose language

Uratarina - Anna Ranta

Askeleen edellä asiakasta

Kun Anna Rannalta kysyy, mikä häntä motivoi työssään, vastaus tulee kuin tykin suusta: asiakkaat. Anna nauttii ihmisten kohtaamisesta ja asiakkaiden ongelmien ratkomisesta.

uratarina-anna-ranta-4

Anna on saanut oppia ja kasvaa yrityksen mukana. Ranta aloitti vuonna 2016 asiakaspalvelutehtävissä saatavienhallintaan keskittyneessä yrityksessä, josta tuli seuraavana vuonna osa Visma-konsernia. Samaan aikaan Rannasta tuli asiakasvastaava ja hän alkoi hoitaa yhteydenpitoa isojen, nimettyjen asiakkaiden kanssa. Asiakkuuksien hoito syveni entisestään, kun hän siirtyi vuoden 2023 alussa Customer Success -tiimiin partneriksi.

”Minulle työn suola on kohdata asiakkaita ja auttaa ongelmatilanteissa. Tiimillämme on selkeä tavoite vähentää asiakkaiden työtaakkaa, jotta he voivat keskittyä omaan tekemiseensä maksuvalvonnan sijaan. Pyrimme tarjoamaan ratkaisuja jo ennen kuin asiakas tietää, että jossain kohtaa on haasteita. Pidän tavattomasti siitä, että voin ratkoa asioita asiakkaan puolesta.”

Taloushallinnon tausta on ollut Rannalle suureksi avuksi asiakkaiden tarpeiden ymmärtämisessä.

”Ymmärrän miksi ja mitä tietoja tarvitaan. Lisäksi minulla on lukkarinrakkaus numeroiden pyörittelyyn”, Ranta sanoo.

Ranta on ehtinyt vuosien varrella tehdä työtehtäviä laidasta laitaan ja kertynyt tietotaito on suuri etu. Häntä ajaa eteenpäin tiedonjano ja halu ymmärtää kokonaisuus eikä vain yhtä sen osaa.

”Mottonani on, että pitää olla asiakasta askel edellä. Silloin voi ennakoida asiakkaan tarpeet ja haasteet. Se tuo lisäarvoa asiakaskokemukseen ja ammattimaisuutta asiakaspalveluun.”

Ranta myös kouluttaa asiakkaita järjestelmien käyttöön. Yleensä koulutus pidetään käyttöönottovaiheessa, mutta toisinaan myös silloin, kun järjestelmä on ollut jo jonkin aikaa käytössä ja tarvetta lisäkoulutukselle on löytynyt.

”Minulle työ, jossa saa puhua ihmisten kanssa, on hirveän tärkeää."

uratarina-anna-ranta-5

Hyvä tiimihenki kannattelee

 

Ranta on nähnyt, miten pk-yritys siirtyy osaksi isoa konsernia ja yhdistyminen Vismaan toi aikoinaan muutoksia hänenkin työhönsä. 

”Visma on nimenä tunnettu. Asiakastyössä siitä on iso etu, se antaa uskottavuutta. Mutta myös työnantajana Vismalla on ison konsernin edut. Perehdytys on huikeaa ja siitä olemme saaneet paljon kehuja.”

Työskentely perintäalalla voi olla henkisesti raskasta, etenkin uran alkuvaiheessa. Siksi työyhteisön tuki on tärkeää. Ranta ylistää työilmapiiriä Vismalla.

”Kollegoille voi puhua avoimesti, ja puhallamme yhteen hiileen. Moni taloon juuri tullut sanoo tuntevansa olonsa todella tervetulleiksi. Itse puolestani ajattelen, että on ihanaa saada uutta näkemystä tiimiin. Uudet ihmiset rikastavat työtä ja työyhteisöä.”

”Meillä on äärimmäisen hyvä tiimihenki. Kynnys kysyä on matala, ja mielipiteitä ja kehitysideoita voi tuoda esille”, Ranta sanoo. 

Liekö savolaisten juurten peruja, että Ranta on hyvin sosiaalinen ja tutustuu mielellään uusiin ihmisiin. Hän tuntee paljon kollegoita oman tiiminsä ulkopuolelta ja toteaa, että on syynsä, miksi hän on hakeutunut asiakaspalvelutyöhön.

”Minulle työ, jossa saa puhua ihmisten kanssa, on hirveän tärkeää. Tarvitsen sosiaalista kanssakäymistä.”

Ranta on kiinnostunut monista asioista ja hän haluaa oppia jatkuvasti lisää. Sen takia työ Vismalla sopii hänelle. 

“Talon sisällä on hyvät kehittymismahdollisuudet, uutta tietoa tulee joka päivä”.