Choose language

Asiakastarina – Aames

Suomalaiseen Data Group -ketjuun kuuluva, IT-palveluita ja ratkaisuja tarjoavalla Aames Oy:llä on yli 70-vuotias historia. Näin pitkään tarinaan mahtuu useita vaiheita ja kehitysaskeleita, kuten alkuperäisen, kirjoituskoneisiin liittyvän liiketoiminnan laajentaminen tietokoneisiin ja digitaalisiin palveluihin. Aameksella on yrityksenä ollut hyvä vainu uusien, liiketoimintaa vahvistavien toimintamallien luomisessa ja omaksumisessa.

aames-oy

Asiakastarina

Aames lisäsi saatavienhallinnan osaksi Visma Nova -ohjelmistoa

Palveluiden ja tuotteiden muotoutuessa uusiksi, myös uudet liiketoiminnan ohjausjärjestelmät tulivat Aameksessa tutuiksi. Aames käyttääkin päivittäisessä työssään toiminnanohjausjärjestelmä Visma Novaa.

Visma Nova toiminnan ytimessä

– Nova otettiin meillä ensimmäistä kertaa käyttöön vuonna 1994. Samalla totesimme, että Aameksen siihenastisen liiketoiminnan eli laitteistojen toimittamisen oheen on keksittävä muitakin tuotteita. Pian alkoikin Novan jälleenmyynti Aameksen kautta, kertoo Aameksen pitkäaikainen toimitusjohtaja Kimmo Tattari.

– Siitä lähti Aameksen nykymallin softabisnes.

Toiminnanohjausjärjestelmä Nova on kehittynyt vuosien saatossa. Tattari nimeää käytön kannalta suurimpina kehitysaskelina muun muassa maksujen ja laskujen lähetyksen automaatioon liittyvät toiminnot.

– Automaatio vapauttaa aikaa henkilöstön oikeisiin töihin, Tattari toteaa.

Automaatiolla etua myös saatavienhallintaan

Novassa on jo jonkin aikaa ollut suora integraatio Visma Amilin tarjoamaan automaattisen saatavienhallinnan palveluun, Reskontravahtiin. Sekä Aames että useat Aameksen asiakkaat ovatkin jo ottaneet käyttöön saatavienhallinnan automaation – suoraan Visma Novasta. Reskontravahti automatisoi koko laskun elinkaaren ja jättää manuaaliset työvaiheet historiaan.

– Reskontravahti on ollut todella tervetullut palvelu. Asiakkaan kanssa ei tarvitse enää keskustella niinkin ikävistä asioista, kuin avoimiksi jääneet laskut. Molemmille osapuolille jää asiakassuhteesta parempi mieli, kertoo Tattari kokemuksistaan Reskontravahdista.

Tattari mainitsee myös ajankäytön yhtenä Reskontravahdin eduista.

– Saatavienhallintaan liittyvät toiminnot ovat sellaisia, jotka annamme mielellämme asiantuntijoiden hoidettaviksi sen sijaan, että itse seuraisimme jatkuvasti reskontraa ja tulostelisimme muistutuslaskuja. Vuoden mittaan selvittely- ja muistutustyöhön kuluneet tunnit voidaan laskea päivissä, hän kertoo.

Reskontravahdin suoraviivainen käyttöönotto

Reskontravahdin käyttöönotto on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi.

– Mielestäni Reskontravahdin käyttöönotto on hyvin suoraviivainen prosessi ja samaa kertovat myös useat Reskontravahtia käyttävät Nova-asiakkaamme. Mielestäni viestintä Amilin taholta asiakkaan suuntaan toimi hyvin. Asiakasta tiedotettiin uudesta järjestelystä sekä Aameksen että Amilin toimesta, Tattari kertoo käyttöönottoprosessista.

Pelko siitä, miten saatavienhallinnan ulkoistamiseen suhtaudutaan asiakkaan näkökulmasta, on hänen mukaan ollut vähäistä.

– Ainakaan omalla kohdallamme Reskontravahdin käyttö ja saatavienhallinnan prosessien siirtyminen kolmannelle osapuolelle eivät ole vaikuttanut asiakassuhteisiin millään muotoa negatiivisesti.

Aameksella Reskontravahti nähdään palveluna, jossa on potentiaalia lisätä asiakastyytyväisyyttä.

– Asiakkaat ovat olleet iloisia siitä, että maksuajoista ja -sopimuksista pystyy nyt tarvittaessa neuvottelemaan asiantuntijan kanssa rauhassa ja harkiten, toisin kuin aiemmin, kun neuvottelut tapahtuivat maksun saapumista odottelevan kiireisen yrittäjän kanssa. Laskun eräpäivän jälkeiseen sopimiseen liittyvä asiakaspalvelu on siis siinä mielessä nyt huomattavasti parempaa kuin ennen Reskontravahtia. Ehdottomasti suosittelen niille, jotka haluavat täysillä keskittyä liiketoimintansa kehittämiseen, Tattari lisää.

Kiinnostuitko?

Kiinnostuitko kokeilemaan automatisoitua maksuvalvontaa? Ota meihin yhteyttä, niin katsotaan, mikä palvelumalli sopii yrityksellenne parhaiten.